Uszkodzenia najważniejszych elementów turbosprężarki.
Uszkodzoną turbinę rozbieramy na części pierwsze. Wirnik, koło kompresji i łożyska bezwzględnie trafiają do kosza a obudowa do piaskowania.
Wymiana takich elementów jak wałek i koło kompresji jest podstawą dobrej regeneracji turbosprężarki. Niestety wiele zakładów zajmujących się ich regeneracją wciąż prowadzi selekcję części, oceniając które z nich wymienić a które zamontować ponownie, natomiast do zniwelowania luzów stosują części nad wymiarowe. W efekcie po odebraniu turbiny z takiego zakładu wyczuwalne są nadmierne luzy wałka spowodowane wytarciem bieżni. Zamieszczone wyżej zdjęcia pokazują jak wyglądają elementy zdemontowane z uszkodzonej turbosprężarki. Przegrzany i zatarty wałek to efekt niskiej jakości oleju, jego rzadkiej wymiany bądź przerwy w jego dostarczaniu do łożysk turbiny. Uszkodzenia wirników i kół kompresji są zazwyczaj następstwem uderzenia ciała obcego, bądź otarcia w wyniku nadmiernego luzu wałka.
Uszkodzenia najważniejszych elementów turbosprężarki.
Do nowego korpusu trafiają nowe łożyska, uszczelnienia, koło kompresji i wałek. Tylko użycie nowych części gwarantuje skuteczną regenerację.
Złożony środek turbosprężarki zapinany jest na wyważarkę wysokoobrotową, następnie jest doważany przy prędkości obrotowej 180 000 obr/min. Po tej czynności rdzeń zakładany jest do wypiaskowanej obudowy, ostatnim etapem jest ustawienie aktuatora sterującego zaworem upustowym lub zmienną geometrią.
360reklama.pl